علت صدای لنت ترمز بعد از تعویض

در زیر چند علت اصلی صدای لنت بعد از تعویض را با هم می‌آموزیم:

وجود جسم خارجی میان لنت ترمز و دیسک
وجود هرگونه جسم خارجی از جمله سنگ ریزه، شن و غیره که بین لنت ترمز و دیسک‌های چرخ گیرکرده باشد، حین ترمز گرفتن روی دیسک‌ها ساییده شده و همان صدای گوش‌خراش را تولید خواهد کرد.

استفاده از لنت نامرغوب
در مواردی که خودرو پس از گذشت مدتی از تعویض لنت دچار سوت‌کشیدن هنگام ترمزگیری و یا ایجاد صداهای مختلف از سیستم ترمز می‌شود، این مسئله می‌تواند به دلیل استفاده از لنت‌های تقلبی و یا با جنس نامرغوب باشد.

برخی تولیدکنندگان از مواد ناخالص و ذرات فلزی در ساخت لنت‌ها استفاده می‌کنند. این ذرات به مرور با دیسک چرخ در هنگام ترمزگیری برخورد پیداکرده و موجب ایجاد صدای سوت کشیدن در ترمز خودرو هنگام ترمزگیری می‌شود.

قبل از تهیه لنت برای خودرو حتما باید از اصالت کالای خریداری‌شده اطمینان حاصل کرد. برخی از افراد به دلیل صرفه‌جویی اقتصادی اقدام به تهیه و خرید لنت‌های ارزان قیمت در بازار می‌کنند؛ اما با استفاده از لنت‌های نامرغوب و تقلبی افزایش خطرات مختلف هنگام ترمز گیری و همچنین صدمه زدن به دیسک چرخ را موجب می‌شوند.


وجود خط روی دیسک‌های ترمز
یکی دیگر از علت های صدای لنت بعد از تعویض وجود خط روی دیسک‌های ترمز است.

دیسک‌های ترمز خط ‌دار هم می‌توانند باعث سوت کشیدن لنت ترمز شوند. مخصوصاً در هنگامی که لنت کهنه را با لنت نو تعویض می‌کنیم در هنگام ترمز سوت کشیدن لنت را مشاهده می‌کنیم.

در این مورد فقط باید روی دیسک را با دستگاه تراش صاف کرد (به شرط آن‌که ضخامت دیسک خیلی کم نشده باشد) و بتوان از آن استفاده کرد.

البته اگر روی لنت هم اثرات خط دیسک مانده باشد باید با سمباده صاف شود و یا لنت تعویض شود.

خراب بودن بلبرینگ‌ها
در صورتی که بلبرینگ‌ها خراب‌شده و یا طول عمر آن‌ها به پایان رسیده باشد، صدایی متناوب و ضعیف‌تر از سوت یا جیغ و شبیه به پچ‌پچ را خواهید شنید.

دیسک چرخ زنگ‌زده
دیسک چرخ زنگ‌زده علت دیگری برای صدای لنت بعد از تعویض است.

شاید شما مدت‌ها از خودرو خود استفاده نکرده باشید و این باعث زنگ‌زدگی دیسک چرخ می‌شود و شما در هنگام ترمز کردن احتمالا با دو مشکل روبرو می‌شوید یکی صدای لنت ترمز و دیگری لرزش خودرو در هنگام ترمز کردن.

داغ شدن بیش از حد لنت
این اتفاق در مواردی می‌افتد که خیلی از ترمز استفاده می‌کنیم؛ مانند حرکت در ترافیک‌های شدید و یا حرکت در نقاط شیب‌دار.

این مورد معمولا با خنک شدن لنت و دیسک برطرف می‌شود. این عامل نیز یکی از دلایل سوت کشیدن لنت خودرو است.

مشکل در فنر لنت‌های ترمز
مشکل در فنر لنت‌های ترمز علت دیگر صدای لنت بعد از تعویض است. در صورتی که فنرهای لنت ترمز ایراد پیداکرده باشد، تماس و درگیر شدن بین لنت و دیسک چرخ‌ها با مشکل ایجادشده و صدای سوت را دوباره خواهید شنید.

شل شدن کالیپرها علت دیگر صدای لنت بعد از تعویض
شل شدن کالیپرها نیز می‌تواند حین ترمز گرفتن، صدای سوت مانندی به وجود بیاورد.

همین طور تمام شدن طول عمر کالیپرها نیز به صدای سوت منجر می‌شود. در این صورت باید نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کنید.

حال ممکن است این سوال پیش آید که کالیپر چیست؟

کالیپرها بخشی از سیستم ترمز خودرو هستند. از لنت‌های ترمز به یک صفحه فلزی در کالپیرها اتصال داریم که با فشار دادن پدال ترمز؛ نیروی موردنیاز برای درگیر شدن لنت و دیسک چرخ‌ها، از طریق آن‌ تامین می‌شود.

در واقع خرابی کالیپرها، مانع از شکل گرفتن اصطکاک لازم برای متوقف ساختن خودرو می‌شود.

لبه‌دارشدن دیسک علت دیگر صدای لنت بعد از تعویض
لبه‌دار شدن دیسک ترمز هم یکی از دلایل سوت کشیدن لنت ترمز است. مخصوصا اگر لنت ترمز نو باشد. علت آن‌هم این است که لنت به طور کامل روی دیسک ترمز قرار نمی‌گیرد.

علت لبه‌دار شدن دیسک کیفیت بد و استاندارد نبودن لنت‌های ترمز قبلی است. اگر لبه کم باشد با تراشیدن درست می‌شود و اگر لبه زیاد باشد دیسک باید تعویض شود.

شیشه‌ای شدن لنت
وقتی دیسک ترمز شیشه‌ای و به‌اصطلاح صابونی می‌شود ترمز گیری به درستی صورت نمی‌گیرد و صدای سوت پس از ترمز گرفتن شنیده می‌شود.

در این مورد باید با سمباده سطح دیسک را به صورت زبر دراورد و اگر ایراد بر طرف نشد دیسک چرخ را تعویض نمود.


درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک ترمز و گیرپاژ کالیپرها و سوت کشیدن لنت
کالیپر ترمز و یا اصطلاحاً سیلندر ترمز باعث می‌شود در اثر فشار، لنت‌های ترمز با دیسک درگیر شوند و در نهایت خودرو متوقف شود.

اگر لوازم لاستیکی ترمز که پیستون‌ها روی آن قرار دارند خراب شوند و یا بوش‌های کالیپر سفت شده و یا اصطلاحاً گیرپاژ کنند، لنت‌ها با دیسک ترمز دائم درگیر می‌شوند و در حال حرکت هم از همدیگر جدا نمی‌شوند در نتیجه لنت‌های ترمز و دیسک بیش از اندازه گرم می‌شود و به سرعت فرسوده می‌شوند.

درگیر بودن دائمی لنت ترمز با سطح دیسک در حال حرکت باعث سوت کشیدن لنت دائمی خودرو در حال حرکت می‌شود.

در این مورد فقط باید کالیپر سرویس شود و لوازم آن تعویض شوند و بوش ها و پیچ ها روان شوند و گریس کاری شوند.

در ادامه به بیان معرفی راه حل‌هایی برای رفع صدای لنت ترمز می‌پردازیم:

راه حل رفع صدای لنت ترمز خودرو


پس از آنکه علت صدای لنت بعد از تعویض را جویا شدیم به دنبال راه‌حل رفع صدای لنت ترمز آن می‌رویم.

در زیر چند راه حل را معرفی می‌کنیم:

نکات اجرایی در تعویض لنت ترمز
هنگام تعویض لنت ترمز، دیسک ترمز را با آب و صابون تمیز کنید تا حالت مغناطیسی سطح دیسک برطرف شود.

این کار باعث جدا شدن همه ذرات از سطح دیسک می‌شود؛ در غیر این صورت ذرات مذکور بین دیسک و لنت‌ها باقی می‌مانند و شاهد پدیده لرزش و ایجاد صدا خواهیم بود.

پخ زدن یا چمفر (chamfer) و ایجاد شیار وسط لنت (slot)
در ابتدای تعویض لنت نو با کهنه تا چند ساعتی که لنت با دیسک مچ یا هماهنگ بشوند احتمال سوت کشیدن وجود دارد و ترمز گیری اندکی کاهش پیدا می‌کند. دلیل اصلی این کار این است که کالیپر شاید نتواند تمام سطح لنت ترمز را در زمان ترمز گیری به دیسک ترمز خودرو بچسباند.

در این هنگام فشار پیستون کالیپر کمتر به حاشیه لنت ترمز وارد می شود (مخصوصا زمانی که لنت نو باشد) که این مسئله باعث سوت کشیدن لنت می شود. پخ زدن باعث توزیع مناسب و بهتر فشار بر روی لنت می شود.

شیار زدن وسط لنت هم باعث خروج گرد وغبار و گازهای لنت در زمان ترمز گرفتن می شود و ارتعاشات و نویز و سوت لنت را کاهش می‌دهد.

علت صدای لنت بعد از تعویض
ایجاد شیار وسط لنت
استفاده از ورقه‌های پشت لنت (shim) برای رفع صدای لنت ترمز
این صفحه‌های چند لایه در جذب صداها و ارتعاش تولیدشده از لنت نقش دارند.

این صفحات در پشت لنت قرار می‌گیرند و همانند بالشتک عمل می‌کنند.

این شیم‌ها ارتعاشات بین لنت و کالیپر و در نهایت نویز و سوت لنت را کاهش می‌دهند.

استفاده از آهن‌های جدید لنت (NRS) و رنگ کردن پشت لنت
تکنولوژی NRS یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در تولید لنت است که باعث چسبیده شدن خیلی قوی مواد لنت به آهن لنت می شود و لنت تا آخر استفاده می‌شود و مانند لنت‌های قدیمی مواد لنت از روی آهن کنده نمی‌شوند و سوت و جیغ در این لنت ها نداریم.

برجسته و راه‌راه کردن رنگ پشت لنت هم مانند شیم ارتعاشات بین آهن لنت و کالیپر را گرفته و مانع نویز و سوت کشیدن لنت می شود.

نامسطح کردن و گریس زدن لنت برای رفع صدای لنت ترمز
بعضی از شرکت‌ها به جای پخ زدن کناره‌های روی لنت را نامسطح می‌کنند تا مانع نویز و سوت کشیدن لنت شوند.

همچنین گریس زدن لنت مانند روغن زدن مانع ارتعاش بین آهن لنت و کالیپر می‌شود و نویز و سوت را کاهش می‌دهد.

روغن زدن پشت لنت
یکی دیگر از راه‌های رفع صدای لنت ترمز استفاده از روغن است.

در واقع روغن زدن مانع ارتعاش بین لنت و کالیپر می‌شود و نویز و سوت را کاهش می‌دهد.

سمباده زدن روی لنت برای رفع صدای لنت ترمز
لنت‌هایی که سوت می‌کشند را از داخل کالیپر درآورده و سمباده زبر می‌زنند تا حالت شیشه‌ای شدن لنت از بین برود و دوباره در محل خود نصب می‌کنند تا سوت کشیدن آن از بین برود.

نکته: اگر از لنت‌های جنس خوب مرغوب استفاده کرده‌اید و چک‌های دوره‌ای سیستم ترمز خودرو را هم انجام داده اید ولی بازهم لنت پس از تعویض سوت می‌زند به علت نخوابیدن لنت بروی دیسک است که برای این کار باید در سرعت زیر ۶۰ کیلومتر تعدادی ترمز آرام بزنید تا لنت‌ها جا بیفتد و همچنین نیاز به ترمز محکم و توقف کامل نیست.

بعدازاین کار به مدت ۲۰ دقیقه جهت خنک شدن ترمزها توقف کنید و در طول ۴۰۰ کیلومتر اول از ترمز سریع و محکم اجتناب کنید.


کلام پایانی


در نهایت چیزی که می‌تواند به صورت اصولی سلامت سیستم ترمز خودرو را تامین کرده و از شنیده شدن صدای سوت لنت ترمز، پیشگیری به عمل بیاورد؛ سرویس‌های به موقع و دوره‌ای سیستم ترمز اتومبیل است.

به خاطر داشته باشید که تامین امنیت راننده و سایر سرنشینان و حتی دیگر افرادی که آن‌ها را نمی‌شناسیم و به طور اتفاقی در مسیر خودروی ما قرار می‌گیرند، درگرو سلامت سیستم ترمز خودرو خواهد بود.

هر آن قدر که شما راننده‌ای حرفه‌ای بوده و در راندن خودروی خود مهارت داشته باشید، با یک سیستم ترمز معیوب کاری از پیش نخواهید برد.

صدای لنت ترمز بعد از تعویض

فروشگاه محصولات امکو

محصولات دیگر امکو